ALLTID FRI FRAKT

DÄCK+FÄLG=FRI MONTERING

30 DAGAR ÖPPET KÖP


Nokian Hakka Blue 2

Ett av Nokians nysläpp våren 2017 är Nokian Hakka Blue 2. Sommardäck för medelstora personbilar och sportiga familjebilar.


Fälgar & kompletta hjulpaket

Hämtar passande produkter.

Var vänlig vänta...

Däcksök

Nya Nokian Hakka Blue 2 är ett mycket slitstarkt däck som ger säkra mil från tidig vår till Nokian Hakka Blue 2senhösten. Däckets gummiblandning är skräddarsydd för nordiska förhållanden, vilket är en förklaring till de goda köregenskaperna både i kyliga och varma förhållanden. De flesta dimensionerna av däcket har ett våtgrepp som ligger i klass A i EU:s däckmärkning, den bästa möjliga klassificeringen.

Gummiblandningen, mönster och konstruktionslösningar på nya Nokian Hakka Blue 2 är ett resultat av den höga kompetensen hos Nokian Tyres produktutveckling. Gummiblandningen Nokian Hakka Hybrid förbättrar däckets våtgrepp och sparar bränsle. Den funktionella silicagummiblandningen reagerar på temperaturändringar, vilket ger utmärkt våtgrepp på våren och hösten. Tallolja i gummiblandningen sänker temperaturen på däcket genom att minska friktionen som skapas när molekylerna rör sig i däcket. Både däcktemperaturen och rullmotståndet minskar.

Den nya slitstarka gummiblandningen klarar även utmärkt den grova asfalten som är vanlig i Sverige.

Däcket har det för Hakka-produktfamiljen typiska asymmetriska mönstret, vilket ökar komforten och ger exakta köregenskaper. Stadiga mönsterklackar på skuldrorna stabiliserar körningen. Öppet mönster och nya innovationer på innerskuldran förbättrar greppet på våta vägar. Däcket har även de från andra Nokian Hakka-däck välkända innovationerna Silent Sidewall Technology och Silent Groove Design som ökar körkomforten.

Konceptet Dry Touch består av tre innovationer som garanterar maximalt grepp både på torra och våta vägar i alla förhållanden. Diagonala Dry Touch 2 -lameller på däckets mittribba leder vatten till däckets breda huvudspår. Lamellerna är bredare på botten, vilket gör att spårvolymen fortsätter att vara stor även när däckets slits.

Tekniken Coanda ökar vattengenomströmningen på däckets innerskuldra. De böjda rampliknade mönsterklackarna på innerskuldrorna leder vatten från de långsgående spåren till tvärsgående spåren. Flow Guide på mönsterklackarna fördubblar effekten genom att ytterligare snabba upp vattengenomströmningen genom de tvärsgående spåren.

Så kallade störtspår (Swoop Grooves) lagrar mer vatten i takt med att spårvolymen ökar i de tvärsgående spåren. Även däckets fyra breda och polerade huvudspår ser till att vattnet leds bort effektivt.




Nokian Hakka Blue 2