När det gäller vinterdäck så finns några olika typer att välja mellan. Främst gäller det att välja mellan dubbdäck eller odubbade däck. Väljer du odubbade, alltså friktionsdäck, så finns det två olika typer att välja mellan, antingen de riktigt mjuka nordiska friktionsdäcken, eller de lite hårdare sk. centraleuropeiska vinterdäcken. Här förklarar vi de viktigaste skillnaderna mellan de olika däcktyperna och hoppas att det hjälper dig att välja ett vinterdäck som har de egenskaper du söker och som passar din körning.
Det finns olika typer av vinterdäck, dubbdäck & olika typer av friktionsdäck.
Vilket som är det bästa är svårt att svara på, det finns fördelar & nackdelar med alla de olika typerna av vinterdäck.
Den största fördelen med dubbdäck är att de generellt sett presterar bättre på is och packad snö. Prestandan på is & packad snö
hos de mjukare friktionsdäcken som är utvecklade för nordiska förhållanden har dock närmat sig dubbdäcken de senaste åren.
Nackdelarna med dubbdäck är bl.a en högre ljudnivå, samt att de enligt vinterdäckslagen inte får monteras på bilen innan vissa datum.
På vissa vägar inne i de större städerna är det totalförbud mot dubbdäck.
Odubbade vinterdäck kan även användas som åretrunt däck. Det är dock inget vi rekommenderar eftersom de både slits snabbare och
har sämre egenskaper än vad ett sommardäck har på sommaren.
Gummiblandningen i vinterdäck skiljer mot den blandning som finns i sommardäck.
Gummit i vinterdäck är framtaget för att hålla sig mjukt även i lägre temperaturer. De nordiska friktionsdäcken har en mjukare
blandning än den i de centraleuropeiska vilket innebär att de nordiska vinterdäcken generellt sett presterar bättre när det är riktigt
kallt vinterväder och väglaget består av packad snö eller is.
Är det barmark, våt vägbana eller slask så fungerar de hårdare "europadäcken" generellt sett lika bra eller bättre.
Vid varmare väder är de mjuka nordiska vinterdäcken generellt sett inte lika stabila att köra på som de centraleuropeiska och kan
ibland upplevas som instabila eller svajjiga.
Det förekommer stora skillnader mellan vinterdäck även om de är av samma typ och med liknande gummiblandning. Vilken typ av
däck man bör välja är individuellt och beror till stor del på vilka egenskaper man själv prioriterar.
Ett bra tips för att välja rätt däck är att läsa några av de oberoende tester av vinterdäck som utförs varje höst.
Vinterdäckslagen innebär att under perioden 1:a December till den 31:a Mars, om vinterväglag råder, ska bilen vara utrustad med vinterdäck. Antingen odubbade vinterdäck eller dubbade vinterdäck.
Dessa däck ska då ha ett mönsterdjup på minst 3 mm.
Dubbade vinterdäck får användas från den 1:a Oktober till den 15:e April, men även under annan tidom det är eller befaras bli vinterväglag. Odubbade vinterdäck (friktionsdäck) får användas året runt men sommardäck rekommenderas på sommaren. Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska vara märkta med symbolen 3PSM (Alptopp/snöflinga) och särskilt framtagna för körning i vinterväglag.
Samtliga däck vi säljer under kategorin vinterdäck är godkända för vinterbruk.
185/65-15, 195/65-15, 215/65-16, 205/60-16, 205/55-16
Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.