Däck, fälgar och kompletta hjulpaket

Vilken typ av vinterdäck ska man välja?

2022-10-08
Här ska vi försöka reda ut begreppen om de olika typer av vinterdäck som finns och även det som sedan urminnes tider har kallats för åretruntdäck eller MS däck. Vi kommer att göra en del jämförelser mellan de olika däcktyperna och det är värt att notera att jämförelserna är generella. T.ex kan det nämnas att ett odubbat nordiskt vinterdäck är bättre än ett vinterdäck av centraleuropeisk typ på packad snö. Det är då alltså rent generellt eftersom en specifik däckmodell av centraleuropeisk typ kan vara bättre än en annan specifik modell av nordisk typ i ett eller flera moment. Man kan INTE med rätta säga att ett dubbdäck ALLTID är bättre på is än ett nordiskt odubbat vinterdäck eftersom det bästa nordiska vinterdäcket förmodligen är bättre i ett eller flera moment. Med det sagt så börjar vi med det enklaste, dubbdäck.
Dubbdäck vet de allra flesta vad det är, helt enkelt däck med dubbar. Dubbdäcken är generellt sett det säkraste alternativet när det är riktigt halt ute med is och packad snö på vägbanan. Nackdelarna med dubbdäck är bl.a en högre ljudnivå samt att de sliter mer på vägarna och bidrar genom det till mer föroreningar i luften. På vissa gator i de större städerna är det förbjudet med dubbdäck och likaså i de flesta övriga länder i Europa. En vanlig uppfattning är också att dubbdäcken är det absolut sämsta alternativet på asfalt när det är barmark, så är dock inte fallet, många dubbdäck presterar lika bra eller bättre än odubbade däck på både våt och torr asfalt, speciellt i jämförelse med de nordiska odubbade vinterdäcken.  Bilden nedan är ett exempel på hur ett mönstret på ett dubbdäck kan se ut.

Exempel på ett dubbdäck


Då går vi vidare till nästa kategori av vinterdäck.
Odubbade vinterdäck av nordisk typ, eller nordiska vinterdäck.
Det finns ingen fast benämning för den här kategorin av vinterdäck men det som avses när man pratar om nordiska vinterdäck, däck med nordisk gummiblandning eller friktionsdäck av nordisk typ är inte däck som är tillverkade i norden utan däck som har en mjukare gummiblandning som är avsedd att hålla sig mjuk och flexibel och ge ett bra grepp på snö och is i de kallare temperaturer som vi ofta har här i Norden jämfört med platser längre söderut i Europa. För att greppa bättre på hala underlag har de nordiska däcken också fler mer sajpningar i däckmönstret. Redan här kan det uppstå en del frågetecken, det första man tänker är ju att det är självklart att man ska ha ett nordiskt vinterdäck om man bor i norden men bor man i södra delen av Sverige så är det kanske inte det bästa valet. Valet av vilken typ av vinterdäck man ska ha beror ju på vilken typ av väglag man ska köra på snarare än exakt var man bor. Generells sett är de nordiska däcken bättre än de centraleuropeiska och sämre än dubbdäcken när det är tufft vinterväglag med packad snö och is men sämre än de centraleuropeiska på våt och torr asfalt.
Nedan ser vi tydligt att det nordiska däcket till höger har betydligt fler sajpningar i mönstret än det centraleuropeiska, båda däcken på bilderna tillverkas av Nokian.
Nordiskt vs centraleuropeiskt vinterdäck


Så var det dags för en omtvistad kategori av vinterdäck med många olika namn.
Odubbade vinterdäck av centraleuropeisk typ.
Dessa däck benämns även som europadäck, europeiska friktionsdäck och även av vissa som MS däck eller M+S däck. Friktionsdäck av centraleuropeisk typ har en lite hårdare gummiblandning med färre sajpningar än de nordiska friktionsdäckn och presterar generellt sett sämre i riktig halka med snö och is men bättre på våt och torr asfalt samt i varmare temperaturer. De centraleuropeiska vinterdäcken är generellt sett billigare än de nordiska alternativen och kan vara ett bra val i de södra delarna av Sverige och/eller om du inte måste köra när väglaget är som värst.
Denna typ av däck har också genom åren även benämnts som MS däck, M+S däck eller åretruntdäck, de är dock inte avsedda att användas året runt men eftersom det är eller har varit den minst dåliga av däcktyperna att användas på sommaren så har det blivit ganska vanligt förekommande.

Åretruntdäck (den nya riktiga kategorin Åretruntdäck)
Liksom däcken av centraleuropeisk typ är även åretruntdäck mer eller mindre omtvistade som däckkategori, iallafall här i Sverige och speciellt vad gäller dessa däcks vinteregenskaper.
För att däck ska vara godkända att användas på vintern i Sverige krävs numera endast att de är märkta med symbolen 3PMSF, (en alptopp/snöflinga). Åretrundäck har under lång tid varit populärt i mellaneuropa där det inte finns någon vinterdäckslag men under senare har både mindre och större däcktillverkare som t.ex. Michelin, Continental & Nokian släppt däckmodeller med 3PMSF som då alltså är godkända för vinterbruk i Sverige. Vissa modeller fån Volvo utrustades eller utrustas t.o.m. med denna typ av däck från fabrik, vilket har kritiserats hårt från vissa håll.
Åretruntdäck är generellt sätt något sämre än de centraleuropeiska vinterdäcken på vinterväglag men i gengäld något bättre när det är sommarväglag och i varmare temperaturer.

Vad kan man då dra för slutsatser och vilka däck ska man välja?
Till att börja med vill vi återigen påpeka att skillnaderna i prestanda mellan de olika däcktyperna är generell och för att veta vilket däck som presterar bäst i en given situation på ett givet underlag måste man jämföra just de momenten på just det underlaget.
Men man kan väl säga att dubbdäcken som kategori är det säkraste alternativet när det är riktigt vinterväglag, därefter de nordiska vinterdäcken, följt av centraleuropeiska och sedan åretruntdäcken. Vilka däck just du ska välja beror helt och hållet på vilka egenskaper du prioriterar, vilka underlag du kommer att köra på samt hur mycket pengar du vill spendera på dinna nya däck.

Däck och fälg på nätet sedan 1998 - Sommardäck, vinterdäck och kompletta hjul.

0418-73390
info@dackvaruhuset.se

Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.

Däckvaruhuset Molway AB
Verktygsvägen 16
261 75 Asmundtorp
Org.nr: 556631-5817
Telefontider support & butik
Mån - Tor 08.00-17.00
Fredagar 08.00-15.00
Lunchstängt 12.00-13.00