Rätt lågprofildäck för din bil Däckvaruhuset - Billiga lågprofildäck nätet.

Hitta lågprofildäck som är rätt för dig

Lågprofildäck - Däck med låg profil

Vad är då ett lågprofildäck? eller, hur låg procent i förhållande till däckets bredd ska profilen vara för att ett däck ska ha ”låg profil”? eller är det en bildlig fråga om estetik?

Historiskt sätt kan man läsa sig till på webben att en ansedd person tyckte att alla profiler under 80 % var däck med låg profil. Idag är det någon aktör i däck branschen som har skrivit att ett däck med en profil på 50 % eller lägre är ett lågprofildäck. En annan person menade att om andra däck används på bilen än vad bilen är typregistrerad med och att dessa däck då skulle ha en större diameter (från ex 16” till 18”) samtidigt som rullomkretsen bibehålls inom 5 % gränsen, så krävs ett däck med lägre profil än vad som användes vid typregistrering, alltså lågprofildäck? Finns något som kallas för lågprofildäck så borde det även finnas motsatsen, ett högprofildäck? Vad är i så fall högprofildäck? Vad är sant? Finns det någon sanning? Vad är ett däck med låg profil eller hög profil för dig?

I ett försök att hitta någon eventuell sanning om vad som menas med lågprofildäck behöver vi först få lite grundläggande kunskaper om däck och begrepp i hopp om att förstå vad vi egentligen pratar om när vi använder termer som "Lågprofildäck".

När du letar efter Däck online hittar du vanligtvis även gott om lågprofildäck.

Vad är en däckprofil? – Kunskaper om däck

Däckprofilen är däcksidan eller däckets sida som mäts från fälgkant till däckets utkant.
Profilen = % av däcket bredd. Ex. 205/55-16. Siffran 55 betyder att däckets profil är 55 procent av 205 millimeter.
Däckdimensioner är bra att ha kunskaper om - Fördjupa dina dimensionskunskaper.

Därefter är det av stor vikt att hålla reda på vad belastningsindex är för något och vad det har för betydelse, exakt vad alla siffror och bokstäver betyder kan du läsa mera om när du klickar på länken ovan ”Fördjupa dina dimensionskunskaper”. I stora drag kan vi för enkelhetens skull säga att däcken måsta minst klara av bilens respektive hjulaxels maximalt tillåtna axelbelastning för att däcken på bilen skall vara lagliga. Vid för låg profil kan även däckens belastningsindex bli lägre än vad som är lagligt på bilen.

Det finns flera saker att hålla iordning på för att bilen fortsatt ska vara laglig efter att ett dimensionsbyte skett, det gäller inte bara lågprofildäck, det gäller alla dimensionsbyten som avviker från bilens standard, alltså dimensionerna som bilen hade vid typregistrering.
Hjulens rullomkrets får inte heller förändras med mer eller mindre än 5 %, hjulen får inte skrapa emot någon av bilens detaljer, varken vid full fjädring/fullt rattutslag, hjulen får inte sticka ut utanför den ursprungliga skärmkanten, bilens nya dimensioner får inte heller påverka bilens trafiksäkerhetsegenskaper negativt.

Bilden nedan illustrerar skillnaderna på två likadana däck där det ”bara” är profilen som är lägre i dimensionen. Det ena däcket har en 40 profil (lågprofil?) och det andra däcket en 65 profil (högprofil?).
Här kan vi se att det ena hjulet blir väldigt mycket större eller högre, genom att ”bara” byta profil. Det är väldigt stor skillnad i profilhöjden mellan dessa två däck men det funkar inte att bara ändra "profilen", till en lägre profil men bibehålla samma bredd och däckdimeter. Även om det mindre hjulet skulle ”passa” i hjulhuset där det större hjulet egentligen skulle sitta så skiljer det troligen för mycket i belastningsindex i det här exemplet. (från runt 550kg på ”lågprofildäcket” till runt 880kg på ”högprofildäcket) samt att rullomkretsen skiljer mer än 5 %, vilket inte är lagligt.
Däck nr1 har dimensionen 215/40-17
Däck nr2 har dimensionen 215/65-17

lågprofildäck och högprofildäck

 

Kundfråga:

- ”Däck med låg profil, har ni det?”.

Vi svarar:
- ”Vad är ett lågprofildäck för dig?”

Egenskaper och skillnader mellan högre eller lägre profiler på däck.

Med mer eller mindre gummi mellan fälgkant och ytterkanten på däcket kan man uppleva vissa skillnader.

Hjulen med lägre däckprofil kan upplevas som styvare, ge snabbare styrrespons och mindre krängningsbenägna men kan istället ge hårdare och stötig komfort med mera oljud/buller i kupén, beroende på hur bilens fjädring och stötdämpare mm. är anpassade för andra däckdimensioner än orginal och har man dålig hjulinställning kan även slitaget öka kraftigare.

Det estetisk är kanske den största anledningen till att våra kunder efterfrågar lågprofildäck, många tycker att det estetiskt ser väldigt häftigt ut med mycket "fälg" istället för "mycket däck". Det tycks vara "coolare" om du har mer fälg som syns, och gärna med så lite gummi som möjligt eller så låg däcksida som möjligt.

Cool faktorn, om vi kan kalla det så, kanske ökar i samma takt som storleken på dina fälgar ökar och däckprofilen minskar... men tycker alla lika?

Vad är lågprofildäck för dig?

 

 

BFGgoodrich
Bridgestone
Continental
Dunlop
Falken
Gislaved
Goodyear
Hankook
Kumho
Michelin
Nokian Tyres
Pirelli
Toyo Tires
Yokohama

Däck och fälg på nätet sedan 1998 - Sommardäck, vinterdäck och kompletta hjul.

0418-73390
info@dackvaruhuset.se

Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.

Däckvaruhuset Molway AB
Verktygsvägen 16
261 75 Asmundtorp
Org.nr: 556631-5817
Telefontider support & butik
Mån - Tor 08.00-17.00
Fredagar 08.00-15.00
Lunchstängt 12.00-13.00