Byta däck Kontrollera dina vinterdäck - Guide från Däckvaruhuset

Däck, fälgar och kompletta hjulpaket

Hur byter man däck?

Vill du veta hur man byter däck eller hur man skiftar hjul på bilen?
Här förklarar vi båda sakerna, först hur ett däckbyte går till, alltså när man byter däck på fälgarna och lite längre ner ger vi några bra tips till dig som ska skifta hjul på bilen, vilket i dagligt tal ofta benämns som att man ska byta däck.

Så byter man däck på befintliga fälgar:
Först och främst så behövs en däckmonteringsmaskin, det är såklart tekniskt möjligt att byta bildäck utan maskiner men det är inget man normalt sett gör. Monteringsmaskin för att byta däck
*Man börjar med att släppa ur all luft ur däcket, enklast görs detta genom att skruva ur ventilnålen ur ventilen.
*När luften är ute så pressas däcksidan av från fälgens släppkanter med hjälp av en clinchlossare.
*Hjulet spänns sedan fast i däckmonteringsmaskinen med framsidan uppåt (undantag för detta finns beroende på hur fälgen är utformad.
*Däckmaskinens monteringshuvud justeras in mot fälgen så att det ligger nära fälgen men utan att röra vid den.
*Med hjälp av ett däckjärn bryts sedan den första däcksidan upp över fälgkanten vid maskinens monteringshuvud. På moderna monteringsmaskiner behövs inget däckjärn när man byter däck, istället bryts däcket upp över fälgkanten med hjälp av en pneumatiskt manövrerad krok.
*När första däcksidan brutits upp på monteringshyvudet roteras monteringsbordet där fälgen är fastspänd medan monteringshuvudet är fixerat, på detta vis monteras den första (övre) däcksidan av från fälgen.
*När den fösta däcksidan är av upprepas proceduren för den undre däcksidan och däcket är nu avmonterat.
*Byt ventilen och smörj in fälgens släppkanter samt däckfoten med monteringspasta för att minska friktionen när däcket nu ska monteras på fälgen.
*Däcket placeras nu liggandes uppe på fälgen, sedan sänks maskinens monteringshuvud till samma läge invid fälgen som tidigare. Medan däcket hålls i rätt vinkel och placerat på rätt del av monteringshuvudet roteras monteringsbordet så att den första däcksidan kan glida ner under fälgens släppkant.
*När första däcksidan är på plats på fälgen upprepas proceduren för den andra däcksidan och sedan är däcket bytt.
*Pumpa däcket med tillräckligt med övertryck för att däckfoten ska gå ut över fälgens släppkant och sätta sig korrekt på fälgen.
*Justera däcktrycket till det som är korrekt för däckdimensionen och den bil det ska sitta på.
*Balansera hjulet och skruva det på bilen, sen är allt klart.
 Om man ska byta däck rekommenderas alltså en däckmonteringsmaskin och hur man byter däck varierar något mellan de olika maskinerna men principen är för de flesta maskiner densamma.


Byta däck:
Några bra tips och en guide när du ska skifta hjul på bilen, eller byta däck som de flesta brukar säga.
Tipsen nedan för att byta däck avser till exempel ett skifte mellan sommarhjul och vinterhjul där dessa varit monterade på bilen tidigar och vi är helt säkra på att de passar. Skifta hjul (byta däck)
*Innan du hissar upp bilen kan det vara bra att lossa muttrarna en aning, sitter de väldigt hårt så är det lättare att lossa dem innan bilen hissas upp.
*Se till att lyfta bilen där den är avsedd att lyftas, placeras domkraften på fel ställe riskerar du att skada bilen, eller i värsta fall dig själv.
*Har du inte en riktigt bra domkraft bör du använda pallbockar vid däckbytet. Ligg aldrig under bilen utan att den är ordentligt säkrad med pallbockar, det kan innebära livsfara.
*Gör ordentligt rent på både anläggningsytan på bomsskivan och på baksidan av de hjul som ska monteras på bilen. Även väldigt lite rost eller smuts på anläggningsytorna kan orsaka vibrationer vid körning. Anläggningsytorna ska vara torra och rena.
*Gör rent navet på bilen och navet i fälgen, bilens nav kan även smörjas lite med t.ex aluminiumpasta eller annat lämpligt smörjmedel.
*Pinnbultar/hjulbultar som är i fint skick behöver normalt sett inte smörjas men de ska vara rena och fina och kan smörjas lätt vid behov.
*Kontrollera att hjulen som du ska byta till centrerar korrekt på bilens nav eller om du ska använda centreringsringar, som du isåfall borde ha någonstans sedan förra gången de satt på bilen.
*Kontrollera att muttrarna/bultarna är rätt, det förekommer ganska ofta att olika bult/mutter behövs till olika fälgar. Det som oftast brukar skilja om det ska vara olika bult/mutter är vilken typ av kona bult/mutter ska ha eller att bultens längd är olika för de olika fälgarna.
*Om allt är korrekt så monterar du hjulet på bilen och spänner bult/mutter med det moment som biltillverkaren rekommenderar. Normalt sett mellan 120-140 nm men för vissa bilar högre.
*Kontrollera lufttrycket i hjulen och justera det vid behov till av tillverkaren rekommenderat tryck.
Snyggt jobbat, nu har du bytt däck..., eller iallafall skiftat hjul.

Ska du byta till vinterdäck? Se vår checklista för vinterdäck här.

 

BFGgoodrich
Bridgestone
Continental
Dunlop
Falken
Gislaved
Goodyear
Hankook
Kumho
Michelin
Nokian Tyres
Pirelli
Toyo Tires
Yokohama
ABS Wheels
AEZ
Anzio Wheels
ATS
Dezent
DOTZ
ENZO
InterAction
LND
MIlleMiglia
Monaco Wheels
Ocean Wheels
OXXO
Ronal

Däck och fälg på nätet sedan 1998 - Sommardäck, vinterdäck och kompletta hjul.

0418-73390
info@dackvaruhuset.se

Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.

Däckvaruhuset Molway AB
Verktygsvägen 16
261 75 Asmundtorp
Org.nr: 556631-5817
Telefontider support & butik
Mån - Tor 08.00-17.00
Fredagar 08.00-15.00
Lunchstängt 12.00-13.00