ALLTID FRI FRAKT

DÄCK+FÄLG=FRI MONTERING

30 DAGAR ÖPPET KÖP

                                           
                                              Däckmärkning inom EU



Däckmärkningen som infördes i November 2012 ska göra det lättare för konsumenter att välja rätt däck genom att med tre enkla skalor visa några av däckets viktigaste egenskaper.

Nya däcketiketten 2012

 

Tummen upp

Etiketten avser endast tre specifika egenskaper. Glöm inte de andra.

Viktigt att tänka på är att testerna endast avser tre kriterier, jämfört med många oberoende däcktester där oftast tio eller fler punkter testas och betygsätts. De oberoende däcktesterna kommer alltså fortsätta att vara en viktig källa till information om de olika däckens egenskaper.

Märkningen gäller endast däck till personbilar, lätta nyttofordon och tunga lastbilar. Endast däck tillverkade efter den 1 juli behöver ha etiketten. Märkningen gäller inte för dubbdäck, regummerade däck, Off-road däck, R-däck, reservdäck, däck som är gjorda för fordon registrerade för första gången innan första oktober 1990, däck som inte är gjorda för över 80 km/h eller däck vars fälgdiameter är mindre 10 tum eller är större än 25 tum. 

 

Däckmärkning rullmotstånd

 

Skalan till vänster på etiketten avser däckets rullmotstånd.

Skalan visar hur mycket däcken påverkar bilens bränsleförbrukning. A innebär en lägre bränsleförbrukning än t.ex. B. Eftersom däcken står för 20 % av bilens bränsleförbrukning så är det väldigt viktigt att välja däck med lågt rullmotstånd vilket minskar mängden energi som slösas åt friktion och värme. Det skiljer cirka 1 liter per 1000 km mellan varje klass vilket betyder att man i längden kan spara på att köpa ett lite dyrare däck som har lägre rullmotstånd och samtidigt bidra till en bättre miljö. T.ex. om du lyckas med hjälp av däcken sänka din bränsleförbrukning med 5 % så kan det spara dig cirka 1500 kronor i bränsle under däckens livslängd. Då kan man istället för att köpa sämre däck som kostar 1500 kronor mindre, köpa bättre däck med lägre förbrukning och som samtidigt har bättre egenskaper generellt. Det är så klart fler faktorer som spelar in hur bränslesnålt man kan köra som t.ex. lufttrycket i däcken och hur man kör. D-klassen används inte för personbilar.

 

Däckmärkning våtgrepp

 

 

Den högra skalan visar däckets bromsegenskaper på vått underlag.

Alla däck genomgår ett test enligt EU:s direktiv från 80 km/h till totalt stop på våt asfalt, sen mäts bromssträckan.
Mellan varje klass kan det skilja över tre meter, vilket kan innebära liv eller död i många situationer. Vid maximal inbromsning från 80 km/h kan det skilja 18 meters bromssträcka mellan ett A-klassat däck och ett F-klassat däck. Ett däck i en viss modell kan ha olika graderingar beroende på däckdimensionen. Klasserna D och G används inte i denna skala.





Däckmärkning bullerDen nedre skalan visar däckets externa bullernivå.

Ljudnivån i decibel mäts med hjälp av en logaritmisk skala. Detta innebär att en ökning med endast några få decibel motsvarar en stor skillnad i bullernivån. En ökning på endast 3 dB innebär därför i teorin en fördubbling av den bullernivå som ett däck avger. 

En svart ljudvåg innebär att däcket är minst 3 dB tystare än vad det framtida europeiska gränsvärdet som införs 2016 är.
 
Två svarta ljudvågor betyder att däcket är 3 dB mer högljutt än däck med endast en ljudvåg på skalan.

Tre svarta ljudvågor innebär att däcket är 6 dB mer högljutt än däck med endast en ljudvåg på skalan.




Continental har producerat ett klipp där de enkelt förklarar den nya etiketten.




Vill du veta mer?

European Tyre & Rubber Manufacturers Association.

Europeiska kommissionen.

Wikipedia.