Däckinformation - Allt om däck Däckvaruhuset - Billiga däck & fälg på nätet sedan 1998

Däck, fälgar och kompletta hjulpaket

Information om däck finns här på Däckvaruhuset.

Hastighetsindex
Belastningsindex
Däckdimensioner
Lufttryck i däcken

Sommardäck
Vinterdäck
Året runt däck
Terrängdäck

Vad betyder beteckningarna på däcket?
EU-label, däckens miljömärkning


Kortfattad historik om däck

År 1880 tillverkade John Boyd Dunlop det första luftfyllda däcket.
Uppfinningen kom sig av att hans son fick huvudvärk när han cyklade på vägar med ojämnt underlag.
De första företagen som tillverkade däck grundades i början av 1900-talet som t.ex. Continental, Dunlop, Goodyear & Michelin.
Däcktillverkarna växte snabbt med hjälp av bilindustrin som växte sig allt större. I mitten av 1940-talet introducerades radialdäcket.
Radialdäcket är totalt dominerande på marknaden idag pga dess många fördelar (tex körkänsla och styrrespons) Idag finns det över
350 däckfabriker som tillsammans tillverkar drygt 1 miljard bildäck årligen.





Däckens uppbyggnad Däck i genomskärning

Dagens däck är uppbyggda av en textilcord som ligger radiellt mot rullriktningen, därav namnet radialdäck.
Däckets s.k. stomtrådar, som ligger i ett eller flera lager, hålls samman av flera gummiskikt. Radialdäcket ger avsevärt
mycket bättre komfort än de tidigare diagonaldäcken vilka helt försvunnit från marknaden på personbilssidan.

Den mjuka stommen styvas upp av ett flertal bälten som ligger diagonalt och tvärs stomtrådarna och skapar stabilitet i däckkonstruktionen.
Dessa bälten kan vara av stål (stålradialdäck) och/eller textilmaterial t ex polyester, rayon, nylon, kevlar mm.
Slitbanegummit består av en kombination av syntet- och naturgummi, beroende på vilka egenskaper däcktillverkaren önskar.
Gummit skall tillsammans med däckets mönster ge ett säkert grepp i alla situationer.

Mönstret utformas för att ge god vattendränering och riktningsstabilitet (längsgående spår) och samtidigt ha bra
driv- och bromsförmåga (tvärgående spår). Många av dagens däck har ett mycket lägre rullmotstånd än sina föregångare.
Detta uppnår man genom speciella kiselbaserade gummiblandningar och andra bälteskonstruktioner.
Utvecklingen av nya material och konstruktioner går hela tiden framåt, allt för att förbättra de olika egenskaper som vi söker.
Tex lägre bränsleförbrukning, tystare däck, ökad komfort, längre livslängd, bättre grepp i vått och torrt mm.


DäckmönsterSommardäck från Michelin

Däckmönstret som är den yttersta delen av däcket ser väldigt olika ut beroende på däcktillverkare och vad däcket är tänkt till för användningsområde. I vissa fall skall däckmönstret även ha en tilltalande design.
Däckmönstret är mycket viktigt för däckets prestanda, ljudnivå, bränsleförbrukning och andra egenskaper som t.ex vattenplaning.
Däcket till höger är ett sommardäck från Michelin. Modellen heter Michelin Primacy HP och det är utvecklat för att minska risken för vattenplaning och för att gå så tyst som möjligt, samtidigt som övriga egenskaper också måste vara på topp.
Däcktillverkarna lägger enorma summor på test och utveckling av nya mönster och det är i stort sett omöjligt att bara se på ett mönster för att avgöra om det är bra.
Däckmönstret i ett vinterdäck skiljer sig ofta kraftigt från mönstret i ett sommardäck därför att det ska vara anpassat för att klara snö, is och snömodd bättre. Ofta har vinterdäcken ett öppnare mönster med mycket fler så kallade sajpningar (beskärda klackar) för att få fäste på hala underlag. Däck avsedda för bankörning har ett mönster designat för höga temperaturer och t.ex bra kurvtagningsförmåga, men med mindre fokus på t.ex ljudnivå medan däck avsedda för offroad-körning ha ett riktigt grovt mönster ochbreda klackar för att ta sig fram så bra som möjligt i terrängen.

Vad är ett däck?

Ett däck är vanligtvis runt och tillverkat av gummi.
Inuti gummit finns en cord tillverkad av stål eller textiltrådar.
Oftast är däck svarta men det förekommer också däck i andra färger.
Det finns däck av massivt gummi men de däck som används på bilar och de flesta andra fordon
idag är luftfyllda. Däcken monteras först på en fälg, vanligtvis tillverkad av stål eller aluminium
och fylls sedan med luft. De flesta däck idag är slanglösa.

Några bra tips innan du köper däck online

* Kolla slutpriset, tillkommer många avgifter kan det bli dyrare än du tänkt.
* Ring eller maila kundtjänst så du vet att de går att få tag på om något problem skulle uppstå.
* Känns företaget oseriöst, handla av någon annan.

Vi hoppas att du fått lite nyttiga tips som kan hjälpa dig i ditt val av däck.

Dagliga leveranser av däck i hela Sverige 

Däck Helsingborg   Däck Göteborg  Däck Linköping  Däck Malmö   Däck Stockholm  Däck Uppsala  Däck Västerås  Däck Örebro  Däck Jönköping Däck Norrköping  Däck Lund   Däck Umeå  Däck Gävle  Däck Södertälje  Däck Borås  Däck Halmstad  Däck Växjö  Däck Eskilstuna  Däck Huddinge  Däck Nacka  Däck Sundsvall  Däck Karlstad  Däck Botkyrka  Däck Kristianstad  Däck Kungsbacka  Däck Solna  Däck Järfälla  Dack Luleå  Däck Sollentuna  Däck Täby  Däck Skellefteå  Däck Kalmar  Däck Mölndal  Däck Karlskrona  Däck Varberg  Däck Norrtälje  Däck Östersund  Däck Falun  Däck Trollhättan  Däck Nyköping  Däck Uddevalla  Däck Skövde  Däck Örnsköldsvik  Däck Sundbyberg  Däck Hässleholm  Däck Borlänge  Däck Sigtuna  Däck Tyresö

Däck och fälg på nätet sedan 1998 - Sommardäck, vinterdäck och kompletta hjul.

0418-73390
info@dackvaruhuset.se

Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.

Däckvaruhuset Molway AB
Verktygsvägen 16
261 75 Asmundtorp
Org.nr: 556631-5817
Telefontider support & butik
Mån - Tor 08.00-17.00
Fredagar 08.00-15.00
Lunchstängt 12.00-13.00