År 1880 tillverkade John Boyd Dunlop det första luftfyllda däcket. Uppfinningen kom sig av att hans son fick huvudvärk när han cyklade på vägar med ojämnt underlag. De första företagen som tillverkade däck grundades i början av 1900-talet som t.ex. Continental, Dunlop, Goodyear & Michelin.
Däcktillverkarna växte snabbt med hjälp av bilindustrin som växte sig allt större. I mitten av 1940-talet introducerades radialdäcket. Radialdäcket är totalt dominerande på marknaden idag pga dess många fördelar (tex körkänsla och styrrespons) Idag finns det över 350 däckfabriker som tillsammans tillverkar drygt 1 miljard bildäck årligen.
Dagens däck är uppbyggda av en textilcord som ligger radiellt mot rullriktningen, därav namnet radialdäck. Däckets s.k. stomtrådar, som ligger i ett eller flera lager, hålls samman av flera gummiskikt. Radialdäcket ger avsevärt mycket bättre komfort än de tidigare diagonaldäcken vilka helt försvunnit från marknaden på personbilssidan. Den mjuka stommen styvas upp av ett flertal bälten som ligger diagonalt och tvärs stomtrådarna och skapar stabilitet i däckkonstruktionen. Dessa bälten kan vara av stål (stålradialdäck) och/eller textilmaterial t ex polyester, rayon, nylon, kevlar mm. Slitbanegummit består av en kombination av syntet- och naturgummi, beroende på vilka egenskaper däcktillverkaren önskar. Gummit skall tillsammans med däckets mönster ge ett säkert grepp i alla situationer. Mönstret utformas för att ge god vattendränering och riktningsstabilitet (längsgående spår) och samtidigt ha bra driv- och bromsförmåga (tvärgående spår). Många av dagens däck har ett mycket lägre rullmotstånd än sina föregångare. Detta uppnår man genom speciella kiselbaserade gummiblandningar och andra bälteskonstruktioner. Utvecklingen av nya material och konstruktioner går hela tiden framåt, allt för att förbättra de olika egenskaper som vi söker. Tex lägre bränsleförbrukning, tystare däck, ökad komfort, längre livslängd, bättre grepp i vått och torrt mm.
Däckmönstret som är den yttersta delen av däcket ser väldigt olika ut beroende på däcktillverkare och vad däcket är tänkt till för användningsområde. I vissa fall skall däckmönstret även ha en tilltalande design.
Däckmönstret är mycket viktigt för däckets prestanda, ljudnivå, bränsleförbrukning och andra egenskaper som t.ex vattenplaning. Däcket till höger är ett sommardäck från Michelin. Michelin däcket till höger är ett Michelin Primacy HP och det är utvecklat för att minska risken för vattenplaning och för att gå så tyst som möjligt, samtidigt som övriga egenskaper också måste vara på topp. Klicka in på våran Michelin sida för att se alla våra däck från Michelin.
Däcktillverkarna lägger enorma summor på test och utveckling av nya mönster och det är i stort sett omöjligt att bara se på ett mönster för att avgöra om det är bra. Däckmönstret i ett vinterdäck skiljer sig ofta kraftigt från mönstret i ett sommardäck därför att det ska vara anpassat för att klara snö, is och snömodd bättre. Utöver dubb på vinterdäcken sk. dubbdäck, har ofta vinterdäcken ett öppnare mönster med mycket fler så kallade sajpningar (beskärda klackar) för att få fäste på hala underlag. Däck avsedda för bankörning har ett mönster designat för höga temperaturer och t.ex bra kurvtagningsförmåga, men med mindre fokus på t.ex ljudnivå medan däck avsedda för offroad-körning ha ett riktigt grovt mönster och breda klackar för att ta sig fram så bra som möjligt i terrängen.
Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.